Friday, January 23, 2015

Jika Esok Masih Ada

salam pesona,

Getaran jiwa Jejaka Lindungan Bulan hampir melumpuhkan semangat juangnya..inikah yang diamaran Mama suatu ketika dulu?

"Dalam duduk termenung kebingungan mengenang Sang Dewi diperbatasan yang jauh dimata, aku mula terfikir tentang esok. Jika esok masih ada..apa yang aku mau..apa yang aku akan buat..apa tindakan aku..apakah aku masih sama?

Hati mula nak berpuisi denga ritma-ritma puitis..tapi tangan tak mengizinkan..otak yang tak jalan walau aku dah pam dengan nikotin yang banyak..sampai sakit tekak..sampai sesak dada..perit walau tak sepedih azab menanggung rindu.

Kali ni mungkin entri aku macam serius sikit bait-bait dan rasa penuh dengan tekanan perasaan..tapi aku cuba untuk berlagak santai..bukan apa, sengaja aku nak tegaskan perjuanganku dalam situasi ni..sebab gugurlah cinta yang sudah-sudah dan lalu..kemerdekaan aku, Sang Dewi yang ku tunggu..tengok? dah mula ngarut dah..

Jika esok masih ada..pasti aku akan teruskan usaha dan plan aku untuk kejar Sang Dewi..aku dah mulakan langkah pertama menanam modal apungan..tapi esok weekend tutup plak market walaupun kerjaya aku tetap berjalan seperti biasa. kali ni kena wat betul-betul tak leh main-main macam dulu. kalo tak aku kena ceduk telur sendir (tak termasuk pun dalam perjanjian diri)

Jika esok masih ada..mesti la aku nak tatap lagi wajah kesayangan hamba yang terbaru..tak kisah la naik jerawat batu dua ketul kat dahi ke..muka tak mandi ke..air liur basi berkuping kat pipi ke..aku tak peduli..asalkan dapat tengok walaupun jauh dari nyata..sedangkan wajah Puteri Bangsawan Bunian Bertiga pun boleh tengok tanpa muncul depan muka..apalah sangat wajah Dewi Malam yang bukan depan mata.

Jika esok masih ada..suaranya aku pinta menjadi halwa telinga..aku tak kisah la nyanyi macam katak ke bunyinya..atau lantunan gemersik serak-serak basah bak Ella menyanyikan lagu Ratuku dari Awie..
biar jembreng sekalipun aku tak kisah.. asal aku dapat dengar suara dia hari-hari..buat penawar rindu..yang membusung didada..

Jika esok masih ada..ntah lah tak reti dah nak tulis apa-apa..mungkin siapkan melodi yang tergantung untuknya..melantunkan kidung yang merdu..agar dia tau aku kat sini dah macam anak rusa nani terpinga-pinga..hampir-hampir jadi anak itik tokwi mandi dalam kolam..

Tapi siapa tau apa yang ada esok hari..Sang Dewi juga macam Purnama yang berseri..seperti timangannya Sri Dewi Malam..buatku hilang resah..lenyap segala rindu dalam sukma bila muncul.. cahayanya bersinar buatku terpanah berkhaya hingga terbitnya cinta..tapi sayang sekarang berlindung di balik Sang Mega..

Terlalu jauh..jauh nak digapai..bagaikan awan..bukankah aku menjadi sakti bila awan dapat digapai?

#celaru dicelah bedah masa menulis."

No comments:

Post a Comment